KOM IHÅG

Det finns vissa låtar, som man har lyssnat på vissa speciella stunder och som man bär med sig hela livet. Jag har ett tjugotal sådana låtar. Understående är en utav dom.
Har nog gråtit x antal liter tårar till den låten.
Johnny Cash-Hurt har även tagit många tårar ifrån mej. Satt och lyssnade på den en halv sommar när en jag bryr mej om mådde dåligt. När man är van vid att se någon oberörd och tuff så känns det så jäkla lustigt att helt plötsligt se den så "liten" och hjälplös. Och det kändes precis som att den låten var skriven för honom. Varje ord stämde in och varje ord gjorde ont att lyssna på.
Sedan har vi Lars Winnerbäck-Kom ihåg mej då, varenda gång jag hör den låten så står jag på skällby. Längst fram, solen steker, det är mitten av sommaren och bakom mej står mamma. Jag kommer ihåg precis hur jag stod där och lyssnade och var så jäkla glad och jag visste att när spelningen var slut så skulle jag gå raka vägen hem och krossa mitt och någon annans hjärta. Men det kändes helt okej. Alla låtarna och hela stämningen var som ett långt pepptalk. Fint minne.
Även Emil Jensen-Så får du mej endå glider in där. Kvällsol, en filt, och hans kloka ord.
Han låter sådär klok som man önskar att man var.
Jag gillar sådana människor som får varje ord att låta fint och speciellt, varje mening att låta som en kärleksförklaring. Människor som med sina ord fångar hela ens uppmärksamhet.
Nyaste tillskottet är Moneybrother-Dom vet ingenting om oss. Kommer ihåg exakt vilken dag jag hörde den, första vårsolen genom bilrutan, guppiga vägar som gav mej fjärilar i magen när han körde fort över dom. Jag minns precis hur jag satt och kollade på Gustav och hur glad jag var. Gustav Gustav Gustav.
Det är konstigt hur alla olika sinnen lagrar minnen.
Kan köpa ett tvättmedel och känna igen lukten från Honom, kan ta fram en gammal parfym som användes under början av tonårstiden och komma ihåg precis den sommaren eller precis den eller den kvällen. Kan se ett kort och komma ihåg precis när det togs, vad jag gjorde och hur jag kände.
Det där är väl både på gott och ont. Men fan vilka minnen man har!


Kommentarer
Postat av: mamma

men du det var ju du som stod bakom mig på Skällby ler

2009-03-26 @ 22:03:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0