Hjälp isbjörnarna!

Jag snubblade precis över en annons
"Hjälp isbjörnarna. Bli isbjörnsfadder".

Det kändes väldigt konstigt.
 Men vi funkar ju så. Hjälp inte för att vara snäll, hjälp för att du får en fadderbjörn.
Det låter lite mysigt, det känns lite personligare.
Om en skylt hade texten "Hjälp barnen i Afrika" och en hade "Skaffa ett fadderbarn" så kan jag sätta mycket på att det sistnämnda alternativet skullle lyckas klart mycket bättre. För vi vill ju ha ut något av det, att veta att man hjälper folk räcker inte. Vi vill ha någonting.
Ett fadderbarn kan jag förstå att folk gillar tanken på att ha. Man får lite brev, man kan åka och hälsa på etc...
Men en fadderbjörn?
-Ja, jag fick brev av min fadderbjörn idag.
-Vi ska åka och hälsa på våran fadderbjörn till vintern.
Hur funkar det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0